Bright & Black – kun sinfonia kohtaa metallin

Helsingin Finlandia-talossa kuullaan toukokuun puolivälissä jotain aivan uutta ja ainutlaatuista, kun ruotsalais-virolais-suomalainen yhteistyöprojekti rikkoo musiikin genrejä riemastuttavalla tavalla.

Samuel Sorainen

Kuvassa sellisti Eicca Toppinen, kapellimestari Kristjan Järvi ja Nordic Pulse Orchestra
”Olemme Bright & Blackin kanssa luoneet musiikillisen kokemuksen, joka on jotain täysin uutta ja jännittävää paitsi meille, myös kuulijoillemme”, kertoo Eicca Toppinen. Kuva: Derek Bremner

Kuvittele tilanne, jossa skandinaavisen black metalin raakuus sulautuu saumattomasti säkenöivään jousisointiin, missä säksättävät blast beat -rytmit eivät riko, vaan rakentavat tunnelmaa. Ja missä konserttisalin yleisön päällä voi nähdä niin smokin, kuin Meshuggah-paidan tai kasvomaalauksen. Tämän vastakkainasettelun sulauttaa yhteen soivaksi kokonaisuudeksi Bright & Black, joka ei kysy, sopiiko tämä, vaan näyttää, miltä sen pitää kuulostaa.

Ruotsalais-virolais-suomalainen Bright & Black on enemmän kuin yksittäinen teos. Se on rajat ja ennakkoluulot tyylikkäästi rikkova elämys. Kyseessä on ruotsalaisten, muiden muassa Rammsteinin tuottajana tunnetuksi tulleen Jacob Hellnerin ja managerilegenda Per Kvimanin vuosikymmeniä kypsynyt idea: mitä tapahtuisi, jos pohjoismaisen metallin kovimpia riffimestareita ja biisintekijöitä pyytäisi bändin sijaan kirjoittamaan musiikkia klassiselle orkesterille – ilman rajoja, ilman kompromisseja?

”Se, jos jokin, olisi aika Bright & Black”, tiivistää Jacob Hellner.

Vuonna 2024 julkaistu levytys The Album tarjoaa tähän vastauksen. Levyn kappaleet ovat yhtä aikaa eeppisiä, riipivän kauniita ja vastustamattoman voimakkaita. Hellnerin ja Kvimanin tuottamalla albumilla kuullaan sävellyksiä Apocalyptican Eicca Toppiselta, Opethin Fredrik Åkessonilta, Watainin Erik Danielssonilta, Entombed AD:n Nico Elgstrandilta sekä Meshuggahin Tomas Haakelta ja Dick Lövgreniltä. Kappaleet on sovitettu sinfoniseksi kokonaisuudeksi yhteistyössä Kristjan Järven johtaman Nordic Pulse Orchestran ja Eicca Toppisen kanssa.

Silta kahden maailman välillä

Sellisti, säveltäjä ja Apocalyptican perustajajäsen Eicca Toppinen on yksi Bright & Blackin keulahahmoista. Hän toimii teoksen soolosellistinä ja myös sävellyksensä Collateral Damage on albumilla keskeisessä roolissa. Toppinen, jos kuka ymmärtää, mitä tapahtuu, kun klassinen koulutus kohtaa metallin sydänjuuret.

”En koe olevani tässä sen kummemmin kummankaan genren edustaja – olen välikappale, sillanrakentaja. Bright & Blackissa ei ole kyse crossoverista, vaan maailmasta, jossa rajoja ei ole ensinkään. Tavallaan tässä palataan juurille, sillä ei barokinkaan aikana ollut genrejä. Silloin musiikkia tehtiin käyttötarkoitukseen, ja meillä se on maallinen konserttisali”, innostuu sellisti Eicca Toppinen ja jatkaa:

”Olemmekin luoneet musiikillisen kokemuksen, joka on jotain täysin uutta ja jännittävää paitsi meille, myös kuulijoillemme. Tämä on ollut uskomaton matka taiteen eri mahdollisuuksiin, enkä malta odottaa, että pääsemme tuomaan tämän uudenlaisen musiikkielämyksen myös yleisölle Helsingissä.”

Kapellimestari Kristjan Järvi ja sellisti Eicca Toppinen
Kapellimestari Kristjan Järvi (vas.) ja sellisti Eicca Toppinen. Kuva: Siiri Kumari

Bright & Blackin ensiesitys Tallinnan Alexela-konserttisalissa syksyllä 2024 oli kaikkea muuta kuin hillitty klassinen konsertti. Yleisössä istui sulassa sovussa iltapukuihin pukeutuneita kokeneita konserttitalovieraita, nahkaan verhoutuneita metallifaneja sekä uteliaita uuden etsijöitä. Kun valot sammuivat, kaikki hiljenivät kuin yhteisestä sopimuksesta.

Metal Hammer -lehti kuvasi hetkeä näin:

”Nidhugg herää eloon täydellisestä pimeydestä, jousien nykivien liikkeiden ja paisuvien instrumentaalisten sykäysten saattelemana. Rummut rytisevät kohtalokkaalla voimalla samalla, kun kapellimestari Kristjan Järvi astelee lavalla saamelaisten perinteistä kehärumpua takoen. Hän takoo orkesteriin rytmiä, joka tuntuu enemmän alkukantaiselta rituaalilta kuin konserttisalin avaukselta.”

”Tunnelma Tallinnassa oli rituaalinomainen, ja onnistuimme kutsumaan esiin jotain erityistä. Osa yleisöstä moshasi kappaleiden tahtiin kuin metallikeikalla, ja osa seurasi silmät suljettuina, musiikkiin täysin uppoutuneina. Suosionosoitukset raikuivat välillä ennen kuin kappaleet ehtivät edes päättyä. Myös Berliinin filharmoniassa konsertti herätti samanlaista ihmetystä. Klassisen konserttisalin puitteet loivat kontrastia, mutta kun Bloodgrind iski päälle orkestraalisella voimalla ja rytmisellä väkivaltaisuudella, oli kuulijoiden riemun reaktio fyysinen. Mounts of Misfortune -kappaleen jälkeen kuulin lavalle myös huokaukset ja jopa kyyneleet. Ja Hong Kongissa, syyskiertueen kolmannella etapilla, seisovat aplodit tulivat jo hyvän aikaa ennen loppua”, muistelee kapellimestari Kristjan Järvi.

Helsingin Finlandia-talolle lauantaina 17.5. saapuvan teoksen kapellimestarina toimii virolainen Kristjan Järvi, joka on laajalti tunnettu siitä, että hän haastaa klassisen musiikin konventioita. Järvin mielestä Bright & Black ei ole sinfoniaorkesteriteos, jossa soitetaan metallia, vaan bändi, joka käyttää orkesterisoittimia. Hänen johtamansa Nordic Pulse Orchestra ei seiso paikoillaan: se liikkuu, hengittää ja riehuu kapellimestarinsa kanssa – ja näyttää, että iso orkesteri voi olla aivan yhtä intensiivinen kuin metalliyhtye.

Beethoven on metallia. Stravinsky on metallia. Kyseessä ei ole genre, vaan asenne”, kertoo Järvi.

Bright & Black ei etsi paikkaansa – se luo sellaisen

Bright & Black ei ole tuttua sinfonista metallia, vaan jotain täysin muuta. Metallimusiikin säveltäjät ovat saaneet täyden vapauden käyttää isoa orkesteria ilmaisun välineenä. Teos ei tarjoa helppoa taustamusiikkia, vaan kokonaisvaltaisen elämyksen, joka vaatii tilaa – ja palkitsee jokaisen hetken. Sama konkretisoituu konserttisalissa vielä voimakkaammin.

Teoksen ja Bright & Black Live -konsertin ytimessä on ajatus siitä, että metallilla ja klassisella musiikilla on yhteinen sielu: intohimo, kurinalaisuus, kapina ja kauneus.

Projektin ensiesitys Tallinnassa sai viime syksynä ylistäviä arvioita. Sen jälkeen suuri kokoonpano valloitti konserttisalit Berliinissä, Tukholmassa ja Hong Kongissa, saaden kaikkialla erittäin hyvät arviot. Euroviisu-lauantaina Eicca Toppinen, Kristjan Järvi ja Nordic Pulse Orchestra saapuvat Bright & Black Live -konsertin kanssa Helsingin Finlandia-taloon.

”Vaikka Metal Hammer arvioi The Album -levymme viime vuoden parhaiden metallijulkaisujen joukkoon, on tämä teos, joka täytyy kokea livenä”, kertoo kapellimestari Kristjan Järvi ja lisää:

”Se on takuuvarma elämys niin klassisen musiikin kuin metallinkin ystäville – eli lippu on myös täydellinen äitienpäivälahja edellisviikonlopun aamiaispöytään! Konsertin jälkeen ehtii sitä paitsi nollaamaan tunteet Euroviisujen parissa, jossa sielläkin sattuu tänä vuonna olemaan hyvin vahva suomalais-virolais-ruotsalainen musiikkiyhteistyö.”

Kapellimestari Kristjan Järven johtama Nordic Pulse Orchestra ja soolosellisti Eicca Toppinen tuovat lavalle ainutlaatuisen musiikillisen kokonaisuuden, jossa metallimusiikin raskaat riffit kohtaavat klassisen musiikin orkestraalisen loiston.

Konsertti Bright & Black Live Helsingin Finlandia-talossa lauantaina 17. toukokuuta 2025. Lisätiedot: brightandblack.com

Liput: Lippu.fi (alkaen 69 € + tilausmaksu)